lördag 2 augusti 2014

Det var ett tag sedan - Liten recension om stora böcker, A song of Ice and Fire

Hej! Det var ett tag sen. Inte så att jag glömt av att läsa böcker, nej nej, jag har hunnit läsa 4 böcker i A song of Ice and Fire-serien och har precis börjat läsa boken Metro 2033. Den sistnämnda kan jag inte säga särskilt mycket om eftersom jag inte kommit in i den än, men A song of Ice and Fire böckerna är väldigt väldigt bra. Varför inte skriva en alldeles för liten recension om dessa 700+ sidiga böcker med cirka 42 olika storylines? Jag kan ju i alla fall försöka.

Så de här böckerna är inte någon liten lätt läsning man ger till sin tioåriga syster i födelsedagspresent, delvis för att de är lite tröga att läsa och innehåller många gammaldags ord, men också
för att de är skrivna för vuxna. De innehåller en del sexuella inslag och ganska mycket våld (de handlar ju liksom om krig), så om man gillar fantasyböcker som handlar om krig, mord, maktkamper och är skrivna i riktig vuxenanda, here you go! De perfekta böckerna för dig.
    Böckerna är skrivna från en massa olika synvinklar från olika delar av denna fiktiva värld vilket är både bra och dåligt. Man hittar garanterat någon karaktär man gillar (som kan vara lite oturligt då George RR Martin har en tendens att döda vem som helst i sina böcker. Oavsett hur god eller ond den här fiktiva personen är), men det innebär också att man tycker andra karaktärers synvinklar är lite tråkigare. Man kan ibland skippa något kapitel bara för att få läsa om sin favoritkaraktär.
     Annars är de här böckerna riktigt bra. George har skrivit de här böckerna väldigt proffsigt och man har verkligen ingen aning om vad som ska hända. Han gör ibland såna vändningar i sina böcker att man nästan vill slita av sitt hår för att han ens vågar göra så. Men i hemlighet gillar man det.
     Jag älskar de här böckerna. Det enda problemet jag har är att det brukar gå några år innan George RR Martin släpper ut nästa bok i serien, och vad ska jag göra när jag har läst alla böcker som kommit ut hittills? Vem vet när nästa bok kommer ut? Jag får helt enkelt distrahera mig med några andra bra böcker under tiden. Om ni har något boktips, tveka inte! Kommentera direkt. //Lovisa

Första boken i serien